Advertenties bruyère pijpen
Sinds 2000 is vanwege Europese regels het adverteren voor tabak maar ook voor pijpen verboden. Hoe anders was dat in de vorige eeuw! Advertenties in kranten en bij voorkeur geïllustreerde tijdschriften was een geschikte wijze de pijp onder de aandacht te brengen om zo de verkoop te stimuleren.
Grote namen in tabakspijpen zijn de reguliere adverteerders geweest. De Engelse firma’s Dunhill en Parker, Comoy’s en GBD houden de aandacht vast door klasse en degelijkheid uit te stralen. Peterson uit Ierland onderstreept graag vakmanschap en traditie. Andere succesvolle adverteerders zoals Chacom en Butz-Choquin uit Frankrijk adverteren vooral met hun nieuwe ontwerpen.
Voor kleinere merken is internationale marketing te kostbaar. Soms wagen makers zich een korte periode aan een advertentiereeks bijvoorbeeld rond Vaderdag of in rokersvakbladen. Dat laatste zien we vooral bij Deense fabriekjes en bij kleine ateliers in Italië. Wanneer zo’n bedrijf doorbreekt zien we dat de advertentiecampagnes zich verbreden; Stanwell is daarvan een representatief voorbeeld.
Opmerkelijk genoeg zijn het de fabrikanten van accessoires die frequent adverteren. Terwijl de klant in zijn leven slechts enkele pijpen koopt, is hij wekelijks klant voor de filters. Vandaar dat met deze goedkopere artikelen meer omzet te maken valt, dus meer reclamebudget. Zie daarvoor de advertenties van bijvoorbeeld Denicotea, Büttner en Dr. Perll.
Een actieve adverteerder is Falcon, maker van de droogroker van Engelse bodem. De winstmarge op deze pijp was geweldig door de vrijwel volledig gemechaniseerde productiewijze. Dus ging het erom de omzet maximaal te stimuleren. Met de Falcon is dat ruimschoots gelukt. Voor de talloze varianten op de beroemde Engelse droogroker gold dat helaas niet. De concurrentie in het segment systeempijpen is groot, getuige de reclames van Titan, Dr. Plumb, Medico, Masta, Jima en meer.