Vrouwelijk naakt onder de maan

februari 2009

Vrouwelijk naakt onder de maan

Gemaakt van meerschuim is deze sigarenhouder in verschillende opzichten van interesse. Naast een prachtige tint en een goed stukje snijwerk is vooral het onderwerp opmerkelijk. De uitbeelding van naakte vrouwen was populair maar niet altijd onbesproken. Voor de snijders vroeg het behoorlijk wat vakmanschap om tot een aantrekkelijke uitbeelding te komen. Dat aspect is hier overigens goed gelukt. De naakte vrouw is hier samen met de maan afgebeeld en waarschijnlijk refereert die combinatie aan een bekende achttiende eeuwse chanson met als titel Au clair de la lune. Met de uiteindelijke vormgeving heeft de ontwerper overigens aardig moeten stoeien. De staande vrouw en de maan sluiten qua vorm goed op elkaar aan, maar de verbinding van de sigarenhouder naar de steel noodzaakte dat tussen de maan en de vrouw wat meerschuim bleef staan om het rookkanaal te laten doorlopen. Dat heeft in de voorstelling tot een wat onduidelijke zone geleid, bestaande uit een soort boomstam en wat bladwerk die in de voorstelling niet echt functioneel is. De pijp is met barnsteen gemonteerd, een roer dat een tamelijk sterke bocht heeft en de pijp sterk gebogen maakt.

Amsterdam Pipe Museum APM 19.498

Archief object van de maand