Tafelpijp in de vorm van een vogelkop

augustus 2010

Tafelpijp in de vorm van een vogelkop

Prachtig is deze pijpenkop die de vorm heeft van een adelaarskop en die is uitgevoerd in drie materialen. De basis of sokkel is de kroon van een hertengewei, waarvan het korrelige oppervlak naast een exotische zweem ook een voetstuk aan het voorwerp geeft. De eigenlijke pijpenkop is van een harde donkerbruine tropische houtsoort gemaakt. Het snijwerk vertoont kenmerken van de art deco. Prachtig is de toevoeging van een ivoren snavel, die samen met de glazen ogen een levensecht accent aan dit voorwerp geeft. De pijp kan gerookt worden door deze op een tafel neer te zetten en het mondstuk aan de flexibele slang tussen de lippen te plaatsen. Onbekend is waar dit artistieke voorwerp tot stand is gekomen, dat kan overal zijn maar in ieder geval wel op een plaats waar men over een grote handvaardigheid beschikte.

Amsterdam Pipe Museum APM 20.327

Archief object van de maand