Proefpijp van Porsche
februari 2024
Designartikelen komen niet zomaar tot stand. De vormgever of ontwerper streeft naar iets nieuws, naar kwaliteit en eigenheid. Niet verwonderlijk dus dat hij of zij zich soms talloze malen aan een nieuw ontwerp waagt eer het ideale eindresultaat verkregen is. Zo gebeurde dat ook met de inmiddels beroemde Porschepijp. Geïnspireerd op het ontwerp van Ferdinand Alexander Porsche kwam Heinrich Oldenkott uit Rees in 1988 tot een unieke schepping met de iconische koelribben. Maar daarmee was het verhaal nog niet geëindigd. Ruim tien jaar later, in 1999, vervolgde de firma Gubbels de productie van de Porsche pijp naar eigen inzicht. Op dat moment werd de bekende metalen bovenrand met de kenmerkende schroefjes geïntroduceerd. Toen werd ook een vol gebogen model bedacht maar dat ging niet zonder slag of stoot. Voor het aanbrengen van de koelringen rondom de pijpenkop bleek dat de frees de tige raakte en deze beschadigde. Er moest een oplossing gevonden worden en dat lukte alleen door de pijp uit twee delen op te bouwen. De ketel met de insnoeringen werd afzonderlijk gemaakt en vervolgens op de basis gelijmd. De eerste pijp waarbij dat lukte is het afgebeelde exemplaar. De werkwijze was echter te omslachtig, waardoor dit model nooit in productie kwam. Rond dezelfde tijd werden nog verschillende andere Porschepijpen ontwerpen die uiteindelijk ook niet in productie zijn gebracht. Gelukkig zijn zij in de collectie van het Amsterdam Pipe Museum terecht gekomen, waar zij illustreren waarheen de gedachten toen uitgingen. Die eenlingen geven een interessante inzage in het wordingsproces van designartikelen; echt iets voor een museumcollectie.
Amsterdam Pipe Museum APM 24.703
Archief object van de maand