Een Eskimo pijp met cirkelgaatjes

maart 2012

Een Eskimo pijp met cirkelgaatjes

In het hoge noorden hebben de Eskimo's gebrek aan zo’n beetje alles. Rokers kunnen maar beperkt over tabak beschikken en consumeren die bij minimale hoeveelheden. Ook materialen zijn schaars, al is bot bijna altijd voorhanden. Niet verwonderlijk dus dat veel pijpen van bot gemaakt worden en daarvan is deze pijp een mooi voorbeeld. Qua vorm is het een echte Eskimopijp met z'n opgaande steel en ketel met brede rand om te voorkomen dat tabakskruim niet in de pijpenkop terecht komt. Ook de kleine ketelinhoud sluit aan bij een gebied waar alles schaars is. Gebruikelijk is het dit botwerk te versieren, waarbij ingekraste voorstellingen het meest bekend zijn. Deze pijp is echter versierd met een repeterend patroon van cirkelgaatjes, die met een eenvoudige boor zijn aangebracht. Vervolgens zijn zij om beter op te vallen met zwarte kleurstof ingekleurd. Met zijn vijftien centimeter lengte is behoort deze pijp tot de kleinere rookinstrumenten van de Eskimo.

Amsterdam Pipe Museum APM 20.961

Archief object van de maand