Helperi Kimm herdacht

30 september 2017

Helperi Kimm herdacht

Vanavond vond in hotel Schiller in Amsterdam een diner plaats om de in januari dit jaar overleden Tiemen Helperi Kimm te herdenken. Kimm, jarenlang directiesecretaris van Koninklijke Niemeyer, trad in 1981 aan als directeur van het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen en tevens het Niemeyer Tabaksmuseum. In die functie herzag hij de collectie die indertijd door Brongers bijeengebracht was. Daarbij legde hij de focus sterker op de Nederlandse cultuur van het (pijp)roken. Een collage van zijn vele tv- en filmoptredens toonde de veelzijdigheid van deze met een passie voor kunst en cultuur bevlogen Groninger. De laatste jaren van zijn leven werkte hij overigens aan een magnifiek standaardwerk over relatie van de Romeinen met de Germaanse volken in onze streken.

Nieuwsarchief