Gewaardeerd legaat van een roker

4 maart 2020

Gewaardeerd legaat van een roker

Onlangs overleed oud-politicus en -minister professor Jos van Kemenade. Hij was ons als toegewijde pijproker wel bekend en bezocht onze winkel meermalen. Van Kemenade had een voorliefde voor opvallende pijpen, liefst Deense ontwerpen. Zijn zoon bracht een koffer vol met zijn favoriete rokertjes met de wens van zijn vader ze aan ons museum na te laten. Wij mogen een representatieve selectie maken van zijn aankopen van merken of ontwerpen die hier in de collectie nog ontbreken. De Vikings uit de studio van Poul Winslow, stoere freehands met een eigen uitstraling hadden de voorkeur van Van Kemenade. Daarnaast troffen we aantrekkelijke modellen van Ser Jacopo, Sir Nobile, Caminetto, Vauen en andere merken aan. Curieus is de pijp uit 1989 die Van Kemenade als pijproker van het jaar kreeg uitgereikt. Al met al geven de pijpen van Jos van Kemenade een prachtig tijdgebonden en vooral persoonlijke blik in het modegevoel van een toegewijde pijproker uit de tijd rond het jaar 2000.

Nieuwsarchief