Kleurige sigarettenpakjes
Vanaf 1850 verovert de sigaret de Europese markt. Hoewel de tabak meest van de Balkan komt en de producenten uit Turkije, is de marketing een halve eeuw de Egyptian cigarette. Met bijbehorend ontwerp in Egyptische sfeer en zelfs namen in fonetisch Arabisch of zelfs in Arabisch schrift.
Rond 1900 komen ook in Nederland sigarettenfabrieken van de grond, maar ook zij volgen nog jaren de Egyptische trend. Zoals Brooches, Ed Laurens en Turmac die er zelfs een Art-Deco-twist aan geeft, herkenbaar uit duizenden. Vanaf 1930 wordt de veel lichtere Virginia-sigaret populair, waarvoor een geheel nieuw design wordt geïntroduceerd. De iconische Miss Blanche, een bijna Marilyn Monroe-achtige verschijning, is het summum van de nieuwe, modieuze manier van roken. Al snel volgen ook nieuwe namen als American cocktail, Clipper, Everest en Apollo.
Wanneer na de oorlog de vrouw werkelijk een grote doelgroep wordt, komen er specifieke merken als Belinda, weer een symbool van de moderne vrouw maar nu met kort geknipt geblondeerd haar. Vanaf de jaren zeventig en tachtig ontstaan vooral kleinere merken met puur grafische ontwerpen waarin alleen de naam opvalt en een vast kleurpatroon voor de herkenbaarheid.
De pakjes met gezondheids-waarschuwingen aan het eind van de twintigste eeuw laten wij buiten beschouwing evenals de onaangename maar ook wel lachwekkende afbeeldingen van medische complicaties om kettingrokers af te schrikken.