Catalogi voor houten pijpen

Na enkele simpele drukwerkjes uit de jaren tussen de beide Wereldoorlogen komen er tijdens de wederopbouw luxe pijpencatalogi tot stand. Volwassen brochures in fraaie vormgeving en met aantrekkelijke kleurendruk. Hiermee laat de fabrikant trots zijn assortiment zien.

In eerste instantie is de catalogus voor de winkelier bedoeld, die hieruit pijpen voor zijn winkel kan bestellen. Voor de klant is het een voorrecht om een blik in de catalogus te mogen werpen; er een mee naar huis nemen is een buitengewone gunst.

De fotografie krijgt alle aandacht. Hoewel een catalogus met uniforme foto’s in principe saai is, wordt naar variatie gezocht waardoor het resultaat toch opvalt. Verder toont de grafische vormgeving de mode van de dag die loopt van ingetogen en saai in de jaren 1950 naar levendig tot gekunsteld rond de laatste eeuwwisseling. Tegenwoordig is de catalogus een belangrijke bron om het assortiment van dat moment te leren kennen. Bewaard gebleven pijpen kunnen we vaak scherp dateren wanneer we door de fabrikantencatalogi bladeren.