Advertenties sigaretten
De zware Turkse en Egyptische sigaretten, voor de oorlog zo algemeen, zijn in de jaren ’50 van de markt verdwenen; de Amerikaanse sigaret verovert de Europese markt. De Virginiatabak is zo licht dat diep inhaleren de norm wordt. Merken als Northstate en Everest benadrukken deze lichte smaak. Zo groeit de populariteit èn de groep gebruikers dus richt de reclame zich expliciet ook op vrouwen.
De verschillende fabrieken voeren een moordende concurrentie. Adverteren wordt een noodzaak voor succesvolle verkoop. Vooral de sigarettenmerken die een consequent beeld neerzetten worden groot. De campagnes zijn zo indringend, dat de figuranten soms zelfs internationale helden werden. Wie kent niet de Marlborough man? Alles om het Wildwest karakter te onderstrepen. Een merk als Camel straalt juist weer exotisch avontuur uit. Zo creëert elk merk zijn eigen sfeer en kiest de roker de stijl die bij hem past: stoerheid, luxe, distinctie, individualisme.
Het zijn hoogtijdagen voor de stylisten en fotografen, die zich uitputten in eindeloze fantasie. Reclamefoto’s verschijnen overal, van de sigarettenpakjes tot op billboards. De vierkleuren druktechniek maakt ook alles mogelijk, zoals deze tijdschriftadvertenties tonen.