Museum number:

APM 18.079

Subcollection:

prints and paintings

Title:

painting

Keyword:

portrait of Elisabeth-Louise Vigée LeBrun

Description:

Schilderij in olieverf op doek van een borststuk van een vrouw aankijkend afgebeeld, een baret met veer op het hoofd, een kleipijp in de opgeheven rechterhand, voor haar een blad met twee vakken waarop rookgerei bestaande uit drie korte kleipijpen, een pijpenstopper, een brandende lont, een asbakje en ander bakje, achter de pijpenbak twee glaasjes. Oorspronkelijke vergulde lijst met eenvoudige bladmotieven in de vier hoeken.

Date:

Period 1790 - 1830


Dimensions:

GeneralHeight33.27 in (84.5 cm)
Width25.98 in (66 cm)
Other dimensions lijst: 98 x 79,5 cm
Characteristics
Materialoil paint on canvas (painting material)
Techniquepainted
Colourpolychrome
Other materialsplaster frame (inorganic material)
Oher techniquesgilt
Traces of use geen
Production
ContinentEurope
Region internationalWestern Europe
CountryFrance
Region nationalIle de France
TownParis
MakerElisabeth-Marie (Louise) Vigée Le Brun
Acquisition
Year 2006
Provenance Londen, Peter Tilley
Londen, Alfred Dunhill Pipes Limited, 1952-2006
Londen, Alfred Dunhill, <1924-1952
Comments
Afgebeeld paginagroot in jaarverslag Scandinavisk Tobakskompagni, annual report, 1992/1993, p 31.
Catalogus Christie's South Kensington, Londen, 22-23 May 2006, lot 810, afgebeeld.
Literature
Alfred Dunhill, The Pipe Book. London, 1924. t.o. p 244, plate XXVIII. Bijschrift: Madame Le Brun (1755-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill, Esq. Het schilderij vertoont andere details het het gelaat, maar ook in de strikken aan de jurk, de rechter arm met mouw, ook de pijp is beter uitgewerkt.
Egon Caesar Corti ( Corti (Count)), A History of Smoking. London, 1931. foto t.o. p 206, fig. 51. Onderschrift: Madame Vigée-Lebrun (1755-1842) smoking. Believed to be a self-portrait. By permission of the owner, Mr. Alfred Dunhill, of London. Notice the smoking outfit of the period.
Paul Molde, Tobakken. Copenhagen, 1941. p 29. Dit exemplaar.
Alfred Dunhill, The Gentle Art of Smoking. London, 1954. foto t.o. p 19. Dit exemplaar. Onderschrift: Madame le Brun, Self portrait, 1780.
Alfred Dunhill, The Gentle Art of Smoking. New York, 1954. t.o. p 50, plate 2. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun, self portrait, 1780.
Alfred Dunhill, The Pipe Book. London, 1969. p 194. Dit exemplaar, bijschrift: Madame Le Brun (1750-1842) from an oil painting in the possession of Alfred Dunhill Ltd.
Alfred Dunhill, Die edle Kunst des Rauchens. Munich, 1971. t.o. p 32. Dit exemplaar. Bijschrift: Madame le Brun: Selbstporträt, 1780.
Alfred H. Dunhill (Alfred Dunhill), The Gentle Art of Smoking. London, 1981. foto t.o. p 19. Dit exemplaar.
Carlos Armero, Antique Pipes, a Journey around a World. Madrid, 1989. p 12. Dit exemplaar, onderschrift Madame Le Brun, Self-portrait, 1780.
Dr. Sabine Fellner (Sabine Fellner) et al., Die lasterhafte Panazee; 500 Jahre Tabakkultur in Europa. Vienna, 1992. p 61, cat I66. Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun (Paris 1755-Paris 1842), öl auf Leinwand, 98 x 80 cm. London, Alfred Dunhill Collection. .. Madame Vigée-Lebrun zeigt sich auf ihrem Selbstporträt als ebenso elegante wie passionierte Raucherin. Vor sich auf einem Tisch hat sie ein Kästchen mit verschiedenen Rauchaccessoirs ausgebreitet. Idem, p 73, kleurenfoto, onderschrift Selbstporträt der Madame Vigée-Lebrun, 1780.
Manfred Schulz, Zivot s dymkou. Prague, 1992. p 83. Dit exemplaar.
Dominique Delalande, La fleur du mal; Cinq siècles d'objets d'art autour du tabac. Paris, 1994. p 41, cat. 93. Dit exemplaar. Bijschrift: Elisabeth Vigée-Lebrun (1755-1842), peintre de Marie-Antoinette, ne nous a pas seulement légué ses délicats portraits, elle nous confirme dans son autoportrait qui si une dame de la haute société n'avait peur de fumer la pipe, elle n'hésistait pas non plus à símmortaliser celle-ci à la main. Autoportrait de l'artiste, habillée à la mode écossaise et fumant une pipe d'argile. Au premier plan: un coffret d'accessoires de fumeur garni de pipes en terre, un briquet à amadou et un bourre-pipe. Dimensions à la vue H: 82 L: 64. Paris ?, France, vers 1780/1785 (coll. Alfred Dunhill Ltd, Londres). Originellement l'artiste avait laissé la pointe de son sein gauche. Bien des années plus tard, vers 1950, le tableau fut exposé dans la salle de réunion du conseil d'administration de Dunhill à Londres. La tradition de la Maison raconte que Mary Dunhill, l'épouse d'Alfred Henry Dunhill, offusquée, exigea de faire recouvrir cette 'choquante' nudité par un voile de pudibonderie.
Don Duco, Topstukken uit het Pijpenkabinet. Amsterdam, 2010. hoofdstuk: Zelfportret van een rokende dame. Dit exemplaar.
Don Duco, Hoogtepunten uit het Amsterdam Pipe Museum. Amsterdam, 2020. hoofdstuk: Zelfportret van een rokende dame. Dit exemplaar.
Exhibition
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die lasterhafte Panazee", 11 juni 1992 - 4 oktober 1992.
Parijs, "La Fleur du Mal", Trianon de Bagatelle, juli-oktober 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, voorkamer, 2006 e.v.

If you have any comments, suggestions or additions, click here to send us an email