kleipijpen

sierpijp

"PIPES GAMBIER", presentatiepijp

Etalagepijp of presentatiepijp van klei bestaande uit een bekervormige fantasie ketel op vlakke voet en oplopende steel met gladde manchet. Ketel voorzijde een cartouche met rolwerk in a-symmetrische contour waarop schuins "PIPES GAMBIER". Links een staande vrouw en rechts een staande man, beiden in werkkleding, de man met een korte pijp in de hand. Ketelbasis een zittend jongetje, eveneens met een pijp. Ketelopening rondom vier holle schelpen waarin korte pijpen. Achterzijde bij de filt verdienstenpenningen van een industrietentoonstelling, rechts omschrift "PRODUITS DE LA .... AGRICOLE ET MANUFACTRE", "EXPOSITION NATIONALE 1849". Penning links zittende maagd en face met "REPUBLIQUE FRANÇAISE". Schilderemail in rood, groen, geel, blauw en wit.

Gewicht670 gram
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel fantasie
Materiaalpijpaarde (ceramiek)
Techniekgekast
Kleurwit
Afwerking email, vijf kleuren
LandFrankrijk
Regio nationaalArdennen
PlaatsGivet
MakerGambier
Jaar 1988
Provenance Luik, collectie Guy Lesire, c. 1972-1988
Luik, antiekhandel, c. 1972
Benedict Goes, 25 eeuwen roken; De verwonderlijke vormgeving van de pijp. , 1993. p 34, foto. Dit exemplaar.
Benedict Goes, The Intriguing Design of Tobacco Pipes. Leiden, 1993. p 34, foto. Dit exemplaar.
Leiden, Pijpenkabinet, permanente presentatie, vitrine 19de eeuw, december 1988 - 31 december 1993.
Wenen, Österreichisches Tabakmuseum, tentoonstelling "Die 2000 Jährige Geschichte der Tonpfeifen", 23 juni 1994 - 10 september 1994.
Amsterdam, Pijpenkabinet, permanente presentatie, achterkamer, vitrine Frankrijk, v.a. 1999.