etnografische pijpen

tomahawk in steen

Tabakspijp van catliniet, zogenaamde tomahawk met cilindrische achtkante ketel geplaatst op een kubiek huis met aan de onderzijde een driehoekige bijlvorm. Filtrand afwisselend paarsgewijze horizontale en schuinse streepjes. Randen huis en bijl schuins afgevlakt waarop een doorlopende arcering. Oorspronkelijke montage met gedraaide stenen steel met drie groepen concentrische ringen, het verbindingstuk naar de ketel en het mondstuk van hout.

AlgemeenHoogte19,3 cm
Lengte45 cm
KopHoogte5 cm
SteelLengte37 cm
Pijptype insteekpijp
Pijpmodel bijlvorm
Materiaalcatliniet (steen)
Techniekgesneden, geboord
Kleurrood
Overige materialenhout
Afwerking gepolijst
ContinentNoord-Amerika
LandVerenigde Staten
Regio nationaalDakota
VolkSioux
Jaar 2015
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. november 2015, nr 174. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Amsterdam, Amsterdam Pipe Museum, tentoonstelling "Tomahawks in soorten en maten", 1 oktober - 31 oktober 2018.