houten pijpen

deksel met jager met hond en geschoten hert

Tabakspijp van hout met zakvorm ketel, ronde onderzijde en oplopende steel uitlopend tot manchet. Onversierd. Gemonteerd met zilveren klepdeksel met op de lensvormige klep een zittende jager met hond naast zich, een geschoten hert aan zijn voeten, de klemveer een liggende leeuw, de luchtinlaat aan weerszijden een vis. Steelplaat en steelhouder van zilver, tegen de plaat een staand mannetje wijdbeens, de armen gespreid, gekleed in achttiende eeuwse dracht, ervoor ingeslagen makersmerk van klaverblad met initialen "OFH" (FOH).

AlgemeenHoogte11,4 cm
SteelLengte12 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel zakvorm
Materiaalwarrelhout (hout)
Techniekgedraaid (draaibank)
Kleurbruin
Overige materialenzilver (metaal)
Overige techniekengesmeed
Overige kleurenblank
Afwerking gepolijst
LandDuitsland
Merkteken klaverblad + OFH (ingeslagen, steelplaat)
Jaar 2013
Provenance Hofheim-Diedenbergen, collectie Rainer Immensack, 1999-2013
Nashville, Museum of Tobacco Art & History, 1982-1998
Letchmore Heath, Trevor Barton sr., <1970-1982
Ben Rapaport, A complete guide to collecting Antique Pipes. Exton, PA, 1979. p 103, foto rechts boven. Dit exemplaar. Bijschrift: A Kalmasch mottled boxwood with silver figural ornamentation of the hunt.
Ben Rapaport, Museum of Tobacco Art & History Guide Book. Nashville, TN, 1996. p 3.30. Dit exemplaar. Bijschrift: Burl-wood pipe bowl. Europe, c. 1830, 4-1/2"H. x 6-1/2"L. This pipe has a silver-plated wind cap decorated with figures of a hunter, dog and stag.
Don Duco, Object van de maand. Amsterdam, 2001. oktober 2013, nr 149. Beknopte bespreking van dit exemplaar.
Nashville, Museum of Tobacco Art & History, permanente presentatie, <1990-2000