meerschuim pijpen

medaillons met ruiter, ornamentwerk

Tabakspijp van meerschuim met ingesnoerde cilindrische ketel, verzwaarde filtrand, verzwaarde basis met lensvormige onderzijde en oplopende steel verwijdend tot manchet, een soort rattenstaart langs de onderzijde van de ketelbasis. Ketel rondom gesneden drie cirkelvormige medaillons waarin een naar rechts gaande ruiter met zwaard of pistool, ornamentale vlakvulling met langs de basis ingezette kralen in turkoois, steel onderzijde op gestippeld verdiept fond bladranken met bloemen. Oorspronkelijk gewerkt zilveren klepdeksel met stenen en bloemvormige knop, zilveren manchetring met steelplaat en steelhouder en borgoog, kops gegraveerd "MARIENBAD IM JAHRE 834". Filtring ingeslagen zilvermerken.

Jaar 1834

AlgemeenHoogte11 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel fantasie
Materiaalblokmeerschuim (steen)
Kleurivoorwit
Overige materialenglaskralen (anorganisch materiaal), zilver (metaal), siersteen (steen)
Regio internationaalMidden-Europa
LandOostenrijk
Regio nationaalWenen (provincie)
PlaatsWenen (?)
Merkteken gehaltemerk + jaarcijfer (ingeslagen, dekselring)
IR ? (makersmerk, ingeslagen, dekselring)
Jaar 2011
Provenance Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1966-2011, nr 414
Wenen, antiekhandelaar, 1966
Hermanuv Mestec, <1966
Sigarenmerk Cogétama brengt c. 1970 een serie van 24 sigarenbanden met diverse pijpen, deze pijpenkop is er één van.
Georg Alfred Brongers, Van Gouwenaar tot bruyère pijp. Amerongen, 1978. p 147. Dit exemplaar (links onder).
Parijs, Bazar de l'Hôtel de Ville, tentoonstelling "Les 50 pipes les plus extraordinaires de la célèbre collection Niemeyer", 1 oktober - 20 november 1966.
Saint-Claude, tentoonstelling "La Pipe de Saint-Claude", 4 juli 1970 - 1 oktober 1970.
Groningen, Niemeyer Tabaksmuseum, 1978-2010, verdieping.
Zug (Zwitserland), tentoonstelling "Das Niemeyer Tabak Museum", 30 augustus 1994 - 3 november 1994.