houten pijpen

Schwarzwalder pijp met figuren

Tabakspijp van hout met hoge cilindrische ketel met puntige figurale onderzijde, opgaande steel zonder manchet. Ketel rondom snijwerk in reliëf van vier bomen waarvan de kruinen ineenvloeien, tussen de stammen een soort nissen waarin aan de voorzijde een staande jager met zittende hond, aan weerszijden een staand hert en aan de achterzijde een rots waarop een hert, de basis gevormd door de kop van een dier, rechts een hertenkop, links een zwijnskop, beide dieren in het oor gebeten door een jachthond. Oorspronkelijk houten klepdeksel op zilveren montuur met op bovenzijde hert in galop, deksel inwendig etiket met handgeschreven collectienummer "69". Montage met opgaande steel met hertshoorn basis met twee kronen gevolgd door houten steel, bovenaan aan de zijkant hertshoornen steelaanzet waarin een buffelhoornen beet met twee knopen. Steel gesneden als een afgeknotte boomstam met halverwege een mannetje dat om de boom klimt, de voeten, handen en hoofd van hertshoorn, de broek gescheurd en zijn billen zichtbaar, op de kopse zijde van de steel een vogelnestje.

AlgemeenLengte29 cm
SteelLengte5 cm
Pijptype manchetpijp
Pijpmodel cilindrisch
Materiaalhout
Kleurbruin
Overige materialenbuffelhoorn, hertshoorn (dierlijk materiaal)
Gebruikssporen ongerookt
LandDuitsland
Regio nationaalZwarte woud (Schwarzwald)
Jaar 2008
Provenance Amsterdam, veilinghuis Sotheby's, lot 64
Wittelsbach, kroonprins Rupprecht van Beieren (1869-1955) en erven, 2008
Amsterdam, Tassenmuseum Hendrikje, Museum of Bags and Purses, tentoonstelling "It’s a men’s world", 9 maart - 27 augustus 2017.