Zij/Hij ofwel genderverschillen

7 oktober 2019

Zij/Hij ofwel genderverschillen

In oktober, de Maand van de Geschiedenis, zet ook het Amsterdam Pipe Museum bijzondere pijpen in de etalage rond het thema Zij/Hij ofwel genderverschillen. Ook in pijproken bestaat verschil tussen wat mannen en wat vrouwen gebruiken. Vooral in andere werelddelen. Zo roken vrouwen in de Oostkaap van Zuid-Afrika bij rituele bijeenkomsten pijpen van acaciahout versierd met kleurige kralen. De toverkracht wordt overgebracht door middel van de pijp. In Kameroen mogen alleen mannen roken uit pijpen versierd met maskerkoppen en dierfiguren. Vrouwen roken even veel, maar dan uit pijpen uitsluitend met geometrische versieringen, subtieler van decor maar wel zo fraai. Weer anders is het in Japan, waar geisha’s heel elegante pijpen roken met een minieme ketel: een trekje en de tabak is al weer op. Al deze pijpen zijn de gehele maand oktober aan de Prinsengracht te zien.