Vijftien jaar terug

13 november 2014

Vijftien jaar terug

Reeds vier jaar na vestiging in Amsterdam heeft ons museum uit handen van directeur René Dessing de Artifexprijs ontvangen. De uitreiking vond in Utrecht plaats op 13 november 1999. Jaarlijks valt deze prijs ten deel aan een museum en andere culturele instelling met verdienste op het gebied van cultuurtoerisme. Het Amsterdamse Pijpenkabinet ontving de prijs vanwege haar initiatief een particuliere collectie als museum voor publiek open te stellen. Vooral de persoonlijke bezoekersbegeleiding door dit 'huis van de verzamelaar' werd door de jury hoog gewaardeerd: iedere bezoeker wordt namelijk persoonlijk rondgeleid. Vandaag is die prijsuitreiking exact vijftien jaar geleden en fungeert het museum nog op dezelfde wijze. Toch is er veel veranderd. Vooral de laatste jaren is het bezoek sterk toegenomen, mede dankzij de naamsverandering van het oer-Hollandse Pijpenkabinet naar het toeristische Amsterdam Pipe Museum.