Veertig jaar geleden

4 oktober 2017

Veertig jaar geleden

Vandaag memoreren wij dat veertig jaar geleden de toen nog jeugdige Don Duco een bezoek bracht aan Sjoerd Laansma. In de jaren vijftig en zestig bracht Laansma in Gouda een verzameling bodemvondstpijpen en parafernalia bijeen. Zijn serieuze belangstelling voor de kleipijp werd aangewakkerd door Zenith directeur Dirk van der Want. Dat resulteerde onder andere in een gestencilde uitgave van de merken van de Goudse pijpenmakers compleet met hun namen. Omdat Laansma in 1977 andere historische belangstellingen koesterde, bood hij zijn verzameling pijpmakersgereedschap te koop aan. Zo kwam onze museumcollectie in het bezit van allerlei curiosa uit de Kuiperstraat, de beroemde firma P. van der Want Gzn. Daaronder ook de hierbij afgebeelde agaatsteen voor het polijsten van kleipijpen, nog aan het oorspronkelijke touwtje.