Unieke snuiftabakspot aangekocht

17 mei 2022

Unieke snuiftabakspot aangekocht

Deze week schaften wij op de veiling bij De Zwaan een majestueuze snuiftabakspot aan van Amsterdamse herkomst. Deze Delftse pot toont in Delftsblauw palet het Waaggebouw zoals dat eeuwenlang op de Amsterdamse Dam heeft gestaan, totdat het forse gebouw rond 1820 werd afgebroken. Bijzonder aan deze pot is dat het er één is uit een serie waarvan wij in onze collectie al een exemplaar hadden namelijk nummer 16; daar is nu nummer 9 bijgekomen. Het is niet de opzet om de serie compleet te krijgen, maar een tweeling is zeker indrukwekkender dan een losse pot. Bovendien leren we uit de vergelijking met deze aanwinst dat de Delftse pottenbakkerij De Bloempot buitengewoon industriematig werkte. De verschillen tussen de twee potten zijn minimaal. Zeker als we naar het gewicht kijken, die onderling slechts 8 gram scheelt! Daarnaast zien we minimale schildervariaties die het handwerk benadrukken. Beide potten staan inmiddels opgesteld in het museum.

Nieuwsarchief