Terugblik 500 jaar ontdekking Amerika en tabak

9 oktober 2022

Terugblik 500 jaar ontdekking Amerika en tabak

Tussendoor even een stukje nostalgie. Vandaag 9 oktober is het precies dertig jaar geleden dat in het Tropenmuseum in Amsterdam de grootste tentoonstelling op het gebied van het roken ooit opende. Met royale sponsoring van de tabaksindustrie, ja dat kon toen nog net, opende 500 jaar tabakscultuur. Voor het goede begrip: 1992 was precies 500 jaar na de ontdekking door Columbus. Zonder twijfel de mooiste tabaks- en rokententoonstelling ooit in Nederland gehouden. Ons museum leverde toen al een groot aantal bruiklenen. Het werd de laatste expositie waarin roken nog een pro-zijde scheen te hebben. Inmiddels is de wereld veranderd, het tabaksgebruik heeft nu alleen nog maar een kwade reuk. Dat is ook in de musea te merken: exposities rond dit thema komen amper nog voor.