28 november 2013

Vandaag stapten wij even terug in de tijd met het bezoek van een groep heuse Kozakken uit Rusland. Ter gelegenheid van het tweehonderdjarige bestaan van het Koninkrijk Nederland namen zij deel aan een re-enactment, het naspelen van een historische veldslag uit 1814 waarbij de Fransen ons land uitgejaagd werden. De Kozakken speelden daarbij een rol belangrijke rol die echter niet in onze geschiedenisboekjes is gekomen. Zo waren het de Russische soldaten die Koning Willem I begeleidden bij zijn intocht in Amsterdam, ook toen al niet zo Oranjegezind als Den Haag. Aan hun reis naar Nederland verbonden enkele strijders een bezoek aan het Amsterdam Pipe Museum om meer over het roken in het leger te leren. Zij arriveerden in vol ornaat en wij zochten voor elk van hen een geschikte pijp, passend bij hun rang in het eerste kwart 19de eeuw. Ten slotte was daar het sacrale moment: een antiek pijpje op te steken in de zaal van ons museum.

Nieuwsarchief