Tabak als koloniale waar

4 juni 2015

Tabak als koloniale waar

Het Noord-Brabants Museum in 's-Hertogenbosch opent 6 juni een tentoonstelling over de bekende koloniale waren: koffie, thee, tabak en specerijen. Het Amsterdam Pipe Museum levert een groot aantal bruiklenen om het onderwerp tabak te illustreren. Niet minder dan tachtig van onze museumobjecten zullen worden tentoongesteld en talloze staan ook afgebeeld in de kleurrijke catalogus. Onze bruilenen variëren van precolumbiaanse pijpen tot zilveren tabakspotten. Een bijzonder object uit ons depot is een uitklapbare vertegenwoordigerskoffer van een handelsreiziger in pijpen. De koffer bevat zeven etages voor ieder twaalf bruyèrepijpen. Het is voor het eerst dat deze koffer aan het publiek wordt getoond.

De expositie is te zien van 6 juni t/m 13 september 2015.