Scabreuze Museumnacht

5 november 2018

Scabreuze Museumnacht

In het Amsterdam Pipe Museum had de Museumnacht Amsterdam op 3 november 2018 een wat erotisch tintje. Verschillende voorbeelden van lichtzinnige en scabreuze voorstellingen op pijpen staan in ons museum opgesteld, sommige zelfs wat verborgen. Tijdens de Museumnacht zijn deze bijzondere voorwerpen extra uitgelicht. Als speciale attractie bood een centrale vitrine een peepshow op twee bijzondere pijpen die recent zijn verworven. Het gaat om imposante tabakspijpen van de Afrikaanse Balumbo stam uit Gabon. Beide pijpen hebben een lengte van zeker een halve meter en tonen als decoratie een meer dan levensgrote, in hout gesneden vulva. Indertijd werden dergelijke opmerkelijke pijpen als vruchtbaarheidssymbool gerookt.