Russische ceramiek

18 juli 2014

Russische ceramiek

Bezoekers aan het Amsterdam Pipe Museum zijn naast cultuurtoeristen ook vaak personen met een speciale passie. Vandaag werden wij bezocht door een ceramist uit Moskou. Hij maakt prachtige pijpen waarvan hij er één aan ons museum schonk. Het gaat niet om een gewone tabakspijp maar om een alternatief product om cannabis uit te roken. Wat deze pijp zo bijzonder maakt is de unieke vormgeving in fijne ceramiek met een aantrekkelijke oppervlaktebehandeling en een prachtige metallic glazuur die koperkleurig doorschijnt. Ook gebruikstechnisch is het product geslaagd: het mondstuk is comfortabel tegen de lippen te plaatsen, de holle ruimte fungeert als koeling en een luchtgat aan de kopse zijde tegenover het mondstuk zorgt voor het afdunnen van de rook.