Portal met nieuwe foto’s verrijkt

24 oktober 2022

Portal met nieuwe foto’s verrijkt

Lang bleef het stil rond ons initiatief van het pipeportal.eu, de website waarin de collecties van meerdere musea ter wereld als één geheel bekeken en doorzocht kunnen worden. Maar vandaag is er nieuws: er is een museumcollectie toegevoegd. En niet zo maar eentje, een collectie van wereldfaam, maar toch onbekend. Het stedelijk museum van Saint-Omer in Frankrijk bezit, verstopt en niet gepubliceerd, een unieke pijpencollectie. De fabrieks-toonzaal van de firma Duméril bleef na sluiting in 1884 bewaard en kwam in 1909 in het plaatselijke museum. Voor het eerst worden deze pijpen nu gepresenteerd. Wij hebben duizenden foto’s van deze figurale pijpen gemaakt en zorgen nu voor meer bekendheid. Ruim 800 van de in totaal 1700 pijpen staan vanaf  heden in het portal. Komt dat zien!

Nieuwsarchief