Particulier museum van een fabrikant

28 juni 2020

Particulier museum van een fabrikant

Nog altijd in Duitsland, vandaag een bezoek gebracht aan verzamelaar en pijpenfabrikant Anton Manger in Wollbach. In het voorhuis van zijn voormalige pijpenfabriek heeft deze ware pijpenliefhebber een museum ingericht, een beetje rommelig geworden door de omvang maar zeker indrukwekkend. Het accent ligt op Ulmer Kloben en andere pijpen uit die streek naast porseleinen pijpen, vooral uit Ruhla. Verheugend voor ons was het dat in tegenstelling tot eerdere bezoeken, Manger nu bereid was afstand te doen van enkele stukken uit zijn geliefde collectie. Na onderhandelen vertrokken wij met een kleine dertig kenmerkende pijpen in hout, porselein en andere materialen. Een onverwachte souvenir aan een altijd weer indrukwekkend bezoek.