Aanwinst van verre

22 december 2023

Aanwinst van verre

Deze zeldzame tabakspijp zal de laatste zijn die dit jaar aan de collectie wordt toegevoegd. Het object is uit ijzerhout gesneden met de stijlkenmerken van de Markiezenarchipel in de Stille Zuidzee. Door zijn materiaal en intrigerende uitwerking van de drie portreten rond de pijpenkop is het een magnifiek voorbeeld van lokale kunst uit een ver afgelegen streek. Daarnaast heeft de pijp een bijzondere pedigree. Zij maakte meer dan dertig jaar onderdeel uit van de verzameling van een reislustig kunstenaarsechtpaar in Genève dat zelf naar de eilanden zeilde. Hun huis vol curiositeiten inspireerde vele kunstenaars. Nu is het in onze collectie ongetwijfeld het object dat de langste reis gemaakt heeft om Amsterdam te bereiken.