Objecten uit Nusantara

3 april 2017

Objecten uit Nusantara

Als geregistreerd museum kreeg het Amsterdam Pipe Museum de kans voorwerpen over te nemen uit de collectie van het museum Nusantara in Delft dat noodgedwongen sluit. Nusantara was meer dan een eeuw het museum van de Indische archipel met een unieke collectie. Ruim vijftig voorwerpen die met roken en betelkauwen te maken hebben zijn aan ons museum toegekend. Vandaag kwamen deze voorwerpen aan, verpakt in grote dozen. De komende weken zullen zij worden schoongemaakt en ingeschreven om daarna op onze database te worden getoond. Zij verfijnen onze collectie Nederlands-Indië. Op de foto een van de aanwinsten, een zeldzame handkwispedoor uit Karawang op West-Java. Een fragiel object, waarschijnlijk de enige in zijn soort dat uit de negentiende eeuw bewaard bleef. Het voorwerp werd al in 1894 door de voorganger van Nusantara verworven.