Nieuw op het web

21 december 2018

Nieuw op het web

De bijzondere collectie pijpvormen van de firma Knoedgen uit Brée die ons museum eind augustus via pijpenfabriek Big Ben aankocht, zijn inmiddels schoongemaakt, ingeschreven en gefotografeerd. Vanaf nu zijn zij te zien in de online database van ons museum. Een eerste bestudering van dit materiaal bracht tal van nieuwe gegevens over de fabrieksgeschiedenis van Jean-Jacques Knoedgen naar voren. Zo blijkt dat een flink aantal vormen oorspronkelijk in Duitsland is gemaakt. Geheel onverwacht zijn er ook gereedschappen uit Gouda aangetroffen, bijvoorbeeld van Prince die in 1897 productiemallen naar België verkocht. Toch moet er nog heel wat gepuzzeld en gestudeerd worden eer de geschiedenis van deze bijzondere gereedschappen goed in kaart is gebracht en een gedegen artikel kan verschijnen.