Napoleon-pijpen

25 juli 2021

Napoleon-pijpen

De wisselvitrine midden in ons museum bevat sinds kort twee pijpen die zo groot zijn dat ze het kastje mooi vullen. Het zijn twee monumentale meerschuimpijpen, beide met een voorstelling ter ere van Napoleon, waar hij zelf ook op staat. Ze vormen een dankbaar onderwerp tijdens de rondleiding, want elke pijpenkop geeft een ander beeld van de Franse keizer. De ene dateert volgens het zilvermerk uit 1807, net na de veldtocht waarin de Pruissen werden verslagen. De voorstelling met de Keizer te paard met achter hem zijn getulbande lijfwacht Roustam en verder strijders aan Franse en Pruisische kant, is zeer gedetailleerd uitgewerkt. Het andere exemplaar is veel grover en dateert uit het Seconde Empire rond 1840. Hier zien we hoe Napoleon zelf de lont van een groot kanon aansteekt. Zelfs op het meerschuim deksel is het portret van keizer afgebeeld.