Museumweek

8 april 2019

Museumweek

Als opvolger van het Museumweekend, staan de Nederlandse musea nu een hele week in de picture en wel van 8 tot 14 april. Het thema voor de promotie van de musea is 'ontdek ons echte goud'. Het Amsterdam Pipe Museum toont voor die gelegenheid echt goud in de vorm van drie Japanse kiserus, onlangs in Tokio aangekocht. Alle drie hebben of een gouden pijpenkop of een mondstuk van massief goud. Objecten niet alleen voor de status gemaakt maar ook omdat goud ten opzichte van andere metalen geen bijsmaak geeft en dat is voor rookgerei heel belangrijk. Na de museumweek verdwijnen deze exclusieve pijpen helaas weer in het depot, maar de gelukkige bezoekers hebben deze tijdens de Museumweek wel in het echt kunnen zien.