Moderne kunst by exeption

11 december 2019

Moderne kunst by exeption

Vanaf 20 december exposeert kunstenares Doreen Wittenbols in het Amsterdam Pipe Museum haar werk. Een primeur voor een levende artiest! Zoals je ziet heeft zij iets met pijproken. De tabakspijpen van haar schoonvader brachten haar tot de vraag of pijproken ook iets voor vrouwen kan zijn. Bij ons zag zij het beroemde portret van pijprokende dame door de Franse portrettiste Mme. Vigee-Le Brun uit 1820. Het inspireerde haar om zelfportretten te maken en foto’s van andere vrouwen met een pijp, sommige aangevuld met verf om zo veroudering of juist verjonging te suggereren. Het lijkt een soort analoog photoshoppen of juist virtueel botoxen. Echt een kunstproject dus waarvan het resultaat enige tijd bij ons te zien is tot 21 januari 2020. Na de expositie gaat het werk mee naar haar woonplaats Santa Fe in de Verenigde Staten. Overigens exposeert Doreen simultaan ook in Arti et Amicitia op het Rokin in Amsterdam.

Nieuwsarchief