Mini-expo Sherlock Holmes' pijpen

29 oktober 2017

Mini-expo Sherlock Holmes' pijpen

Ter gelegenheid van het optreden van Sherlock Holmes in ons museum tijdens de #Museumnacht houden wij een mini-tentoonstelling onder de titel Kalebassen van Sherlock. In een tafelvitrine is een reeks tabakspijpen uitgestald die in principe door Sherlock Holmes gerookt zouden kunnen zijn. Kenmerkend voor deze pijp is dat de pijpenkop is ingebouwd in de top van de kalebas, een deel van de vrucht. Omdat de opening wijd uitloopt, wordt een meerschuim inzet gemaakt voor de ketel. Kalebaspijpen werden gemonteerd met roeren van barnsteen, pararubber of kunststof. Zilvermontages geven de luxe uitstraling aan deze pijpen. De populariteit dankt de kalebaspijp vooral aan het gebruikscomfort. Door de holle binnenruimte in de kalebasvrucht wordt de rook aangenaam gekoeld. Helaas kan onze mini-expositie, tot eind december te zien, die rookervaring niet bieden.