Lezing kleipijpen op Vrijburg Conferentie

7 december 2018

Lezing kleipijpen op Vrijburg Conferentie

Namens het Amsterdam Pipe Museum was Benedict Goes gevraagd als spreker op de zogeheten Vrijburgh Conferentie, een jaarlijks symposium over Nederlands erfgoed in Brazilië. Hij sprak die middag over de kleipijpen die op de schepen van de West-Indische Compagnie meegingen en dus nog altijd door archeologen langs de kusten van Brazilië worden gevonden. Aangezien het thema van de dag ambachten betrof, kwamen in de lezingen naast de kleipijp ook andere vormen van nijverheid aan bod die uit Nederland werden geïmporteerd zoals tegels en gereedschap rond de scheepsbouw. Een onverwacht aspect was de lezing over een cartograaf Cornelis Goliath, die rond 1640 vanuit Zeeland naar Brazilië trok om daar de kust in kaart te brengen.