La ronde Bretonne

20 maart 2023

La ronde Bretonne

Regelmatig wisselt de inhoud van de centrale ere-vitrine in het Amsterdam Pipe Museum. Na de indrukwekkende zes Kloben uit Ulm is nu een van de meest vrolijke pijpen uit onze collectie aan de beurt. Het gaat om een opvallende en forse meerschuim pijp met rondom de kop een band met uitgesneden figuren. Als je goed kijkt zie je vrolijke families met kinderen op schoot, sommige spelend op muziekinstrumenten, anderen zingend, hun benen bungelen over de rand waarop ze zitten. Iedereen is in traditioneel Bretonse dracht gekleed, vandaar de welluidende naam voor deze pijp: La Ronde Bretonne. Maker is de Parijse meerschuimsnijder Louis Lavisse, schoonzoon van de beroemde familie Goltsche. Kom zelf langs om dit unieke stuk in het echt te bewonderen!