La ronde Bretonne

6 december 2020

La ronde Bretonne

Een unieke aanwinst voor onze collectie: een pijp met de bijzondere naam La ronde Bretonne. Rond een zuil zitten ruim een dozijn mannen, vrouwen en kinderen, een instrument bespelend, anders zingend of een kleuter wiegend. Kortom een tafeltabakspijp met een vrolijk makend tafereel dat gezelligheid in huis brengt om de feestdagen mee door te komen. Met een voet en deksel van barnsteen en vergulde zilvermontage, verpakt in een houten cassette voorzien van zwart leer van buiten en fluweel aan de binnenzijde. Een pijp indertijd in Parijs gemaakt door Louis Lavisse, een maker van naam en faam. Reeds in 2004 ontdekten wij dit exemplaar in een Frans veilingbericht. Sindsdien zat dit voorwerp ondergedoken in een particuliere collectie vanwaar het nu verkocht werd. Vandaag is het voorwerp door ons aangeschaft en museaal geworden, een eindbestemming die dit bijzondere object zeker verdient!