Kijk Amsterdam 1700-1800

16 november 2017

Kijk Amsterdam 1700-1800

Deze magnifieke tekening met een kring kunstenaars in het roefje van de trekschuit naar Haarlem zal iedere pijpenliefhebber aanspreken. Zij werd in 1759 getekend door de Amsterdamse kunstenaar John Greenwood. Wie de tekening goed bestudeert ziet dat deze rokende artistiekelingen geen gewone Goudse pijpen roken maar bovenmaatse. Zo onderscheidden zij zich van de gewone roker. De tekening maakt nu deel uit van de expositie Kijk Amsterdam in het #Stadsarchief Amsterdam. Ons museum leverde bij de tentoonstelling zo'n bovenlange pijp om de voorstelling nog beeldender te maken. Je snapt wel dat het transport van de 80 cm lange kleipijp een evenement op zich was. De tentoonstelling is nog tot 14 januari 2018 te zien.