Japans rookkastje

15 april 2013

Japans rookkastje

De etnografische verzameling van het Amsterdam Pipe Museum is deze week uitgebreid met een prachtige houten meubeltje dat in Japan gebruikt wordt bij het roken van de kiseru. De rechthoekige doos bevat aan de bovenzijde een komfoor samen met een asbak. Gasten kunnen aan het kastje hun pijp opsteken en even later de kop leeg slaan. Aan de voorkant zijn drie laatjes aangebracht waarin tabak en rookgereedschap geborgen kan worden. De voorrand is ingezaagd en daar krijgt de pijp van de heer des huizes een plaats.

Bijzonder aan dit kastje is het chique inlegwerk van verschillende houtsoorten, heel vakbekwaam in een spannend patroon is gelijmd zoals alleen Japanners dat kunnen bedenken. Vervolgens is het oppervlak uitgebreid gepolitoerd. De prachtige glans, gecombineerd met het brons maakt dit voorwerp tot de trofee van een gastvrije Japanse roker die zijn bezoek wil imponeren. Heel praktisch is aan de bovenzijde een draagbeugel aangebracht om het voorwerp letterlijk op waardige wijze ten tonele te dragen.