Historisch Bewijs

12 september 2019

Historisch Bewijs

Vanuit het culturele netwerk was Benedict Goes uitgenodigd om in de aula van het Rijksmuseum de opnamen bij te wonen van het TV-programma Historisch Bewijs. Hierin wordt op allerlei manieren van onderzoek bekeken of historische objecten uit musea wel zo echt zijn als altijd wordt beweerd. Zo kijken kritische onderzoekers naar de befaamde boekenkist van Hugo de Groot, waarvan er wel drie bestaan. Welke is de echte? En de vingerkootjes van gebroeders De Wit, het zilver van de Zilvervloot van Piet Hein. Is het wel echt? Tijdens deze opname wordt de uitkomst bekend gemaakt, maar aangezien de uitzendingen pas begin volgend jaar zijn, mogen we nu nog niets verklappen! Overigens, een inspirerende werkwijze om ook naar onze eigen museumobjecten te kijken.