Historie van Commoy-David

25 juni 2021

Historie van Commoy-David

Vandaag in Saint-Claude, de Franse pijpenstad waar je als confrère toch geregeld je gezicht moet laten zien en waar wij diverse pijpenmakers persoonlijk kennen.  Op bezoek bij Jacky Craen kreeg Don Duco een uniek archiefstuk voor onze collectie cadeau. De pijpmaker in ruste bestiert nog altijd zijn winkel in het centrum van het stadje. Van zijn schoonvader bezat hij nog een imposant foliant met de financiële administratie van de firma Commoy-David. Het toeval wil dat het tegendeel al jaren in onze bibliotheek aanwezig is, maar dat kon zonder dit deel nooit begrepen worden. Door completering met dit vijfhonderd pagina’s tellende foliant met het kasregister van deze interessante firma krijgen we een uniek inzicht in de verkoopcijfers plus verspreiding van klanten in Europa tijdens en vlak na de eerste wereldoorlog.