Herdenking slavernij

1 juli 2023

Herdenking slavernij

Het artikel tabak wordt eeuwenlang met de Moriaan geassocieerd. Vandaag herdenken en vieren wij dat het 150 jaar geleden is dat de slavernij werd afgeschaft. Althans voor Nederland, andere landen liepen jaren op ons voor, enkele zelfs achter. Ook in onze collectie zijn talloze objecten te vinden waarop de plantageslaaf staat afgebeeld. Op tabaksverpakkingen was dit beeld heel algemeen, maar ook als luifelbeeld zoals hierbij te zien. Elke passant wist in voorgaande eeuwen wanneer hij zo’n zwarte jongen boven de winkeldeur zag, dat daarachter een tabakswinkel was gevestigd. Tegenwoordig zouden we dat niet meer zo doen. In ons museum zijn deze en andere voorbeelden nog zichtbaar als herinnering aan andere tijden.

Nieuwsarchief