Gipskernen van Koninklijke Goedewaagen

18 januari 2013

Gipskernen van Koninklijke Goedewaagen

Het Pijpenkabinet besteedt veel aandacht aan het digitaliseren van de collectie. Deze week is een deelcollectie on-line gebracht waarvan weinigen het bestaan kennen. Het gaat om de groep gipskernen, ontwerpen voor pijpenkoppen uit de twintigste eeuw. Deze massieve uit gips gemaakte proefpijpen werden in de pijpenfabriek gebruikt om gietmallen te maken. Zij zijn dus het eerste exemplaar van een bepaald ontwerp.

Bij de overdracht van het historisch materiaal van de Koninklijke Goedewaagen naar het Pijpenkabinet gingen talloze van deze modelletjes over. Zij zijn van groot belang om de modelnummers te leren kennen en daarmee de officiële naam van het pijpmodel. Verder zegt het uiterlijk van de kern iets over de ontstaansdatum en dus de startdatum van een bepaald pijpmodel.

Wie interesse heeft kan on-line - www.pipemuseum.nl - deze complete deelcollectie nu bekijken en bestuderen.