Expositie bloemen op tabakspijpen

26 maart 2014

Expositie bloemen op tabakspijpen

Onder de titel "Geschilderde bloemen" houdt het Amsterdam Pipe Museum een mini-expositie van bloemen en bloemboeketten op tabakspijpen. De porseleinen stummel leent zich goed voor een schildering. Je zou het bij een mannenartikel niet direct verwachten, maar in de 19de eeuw zijn er veel beschilderd met bloemen. De Duitse porseleinschilders maakten er echte kunstwerkjes van. De tentoonstelling begint vandaag en is te zien tot 31 mei 2014.

Persbericht: Jaarlijkse staat het voorjaar in de hoofdstad in het teken van tulpen uit Amsterdam. Het Amsterdam Pipe Museum sluit hierbij aan met een mini-tentoonstelling van de mooiste bloemboeketten op tabakspijpen uit eigen collectie. Van 26 maart tot en met 31 mei toont het museum porseleinen pijpen uit de achttiende en negentiende eeuw. Bloemen en bloemboeketten hebben altijd bekoord. Het bloemstilleven is een geliefd genre in de schilderkunst en ontelbare bloemen komen als decoratie voor op gebruiksvoorwerpen. Onverwacht is dat we zelfs op een mannen-attribuut als de pijp in voorbije eeuwen veelvuldig bloemen tegenkomen. Het fijne schilderwerk op porselein leent zich goed voor fraai uitgewerkte bloem-stillevens of bloemranken. Duitse porseleinschilders konden schilderen alsof het gedrukt is, met een detaillering waar je een loep voor nodig hebt. De vroegste voorbeelden uit de achttiende eeuw getuigen van de verfijnde rococostijl, waarbij het zilverbeslag van de pijp zich aanpast. Het Amsterdam Pipe Museum bezit diverse van deze zeldzame tabakspijpen. Na 1850 neemt de porseleinproductie toe en komt de porseleinen pijp voor een bredere groep rokers binnen bereik. Het schilderwerk wordt wat grover, meer seriematig, maar blijft charmant. Typische pijpen voor rijkere boeren voor zon- en feestdagen zijn versierd met bloemkransen in reliëf op de kop. Als topstuk toont het museum een etalage-pijp van meer dan 40 centimeter hoogte waarop een tabaksplanter een bloeiende tabaksplant verzorgt. Dit unicum is slechts twee maanden te zien tijdens deze expositie.