Exact dertig jaar geleden

5 mei 2017

Exact dertig jaar geleden

Vandaag is het dertig jaar geleden dat wij de Engelse pijpenverzamelaars en onderzoekers op bezoek hadden, verenigd in de SCPR ofwel Society for Clay Pipe Research. Naast een bezoek aan ons museum, toen nog in het Leidse Hof Meermansburg, stond een dagje Gouda op het programma. Hoogtepunt was museum De Moriaan, waar de geschiedenis van de Goudse pijp te zien was. Bovendien bezochten we de GTP, de frisse pijpenfabriek waar Adrianus van der Want tabakspijpen moderne stijl maakte. Twee bezienswaardigheden die beiden niet meer bestaan. De herinneringen aan dit evenement vervlogen maar de reeks pijpenkoppen gemaakt door Richard Ring in Bristol die toen aan ons museum werden geschonken zijn er nog altijd. Zij bleven onverstoord in ons depot liggen al verhuisde ook dat depot van Leiden naar Amsterdam. Een van die exemplaren van Ring is hierbij afgebeeld.