Einde van een pijpengilde

22 oktober 2021

Einde van een pijpengilde

Sinds ongeveer 1900 bestaat in Nederland een bloeiend verenigingsleven van pijprokers die elkaar maandelijks treffen voor het smoren van een pijpje. Maar tijden veranderen, dus waar kunnen pijprokers nog bij elkaar komen? In eigen tuin, ja, maar verder? Zo zijn enkele clubs, in het zuiden des lands gildes geheten, langzamerhand opgelost in het niets. Het Brabants Pijprokers Gilde was er zo een. Ruud van Scheijndel voormalig Gildemeester, was zo vriendelijk om zijn clubarchief en persoonlijke rokersaccessoires aan het museum te schenken. Bij de overdracht bleek hij nog vol herinneringen en verhalen, die we gezellig gedeeld hebben. Dank voor deze aparte schenking! De wedstrijdpijpen en andere voorwerpen zullen in de toekomst bewijs zijn voor een genoeglijk gildeleven dat helaas sneuvelde in de antirook hetze.