Een collegiale schenking

25 januari 2014

Een collegiale schenking

De oud-directeur van Museum Flehite in Amersfoort schonk het Amsterdam Pipe Museum een set sigarenzakjes uit de boedel van zijn grootvader. Het aardige van deze serie is dat zij van één sigarenwinkelier uit Den Haag afkomstig zijn. Toch zijn alle zakjes anders omdat zij aan de achterzijde voorzien zijn van rebussen. De voorkant is steeds bedrukt het de naam en adres van de winkel.

Vóór de Tweede Wereldoorlog kocht de roker doorgaans slechts een paar sigaren tegelijkertijd. In een papieren zakje gingen de sigaren mee naar huis. Deze sigarenzakjes waren bedrukt met een reclame van de winkel. Om te voorkomen dat de verpakking direct werd weggegooid bedachten de winkeliers iets extra's om het zakje waardevoller te maken. Dit kon zijn de dienstregeling van de tram of bus, maar ook een rebus waar kinderen nog lang zoet mee konden zijn. Zo bleef de naam van de sigarenzaak dus binnenshuis circuleren. De Haagse zakjes hebben zo ruim twee generaties overleefd. Door te zoeken op internet kwam de Amersfoortse bezitter er achter dat het Amsterdam Pipe Museum reeds een prachtige verzameling van deze zakjes heeft. Dit inspireerde hem tot zijn schenking. Wie volgt??