Duméril à Saint-Omer

26 augustus 2019

Duméril à Saint-Omer

De luxe Franse plaats Saint-Omer ligt niet bepaald op de route waarheen dan ook. Daarom apart gereden en vandaag een afspraak met directeur Romain Saffré om de unieke collectie van Duméril & Leurs weer eens te zien. Sinds ons vorige bezoek was de pijpencollectie heringericht. De kleine pijpenkamer van weleer was voor een heuse expositiezaal verwisseld met prachtige strakke vitrines. En de pijpen zijn altijd weer een wonder om te zien. Deze Franse fabriek wist in veertig jaar tijd het onmogelijk wat betreft ontwerp en uitvoering te presteren. Bleven de meeste Franse pijpenfabrieken bij het realisme hangen, Duméril wist met zijn ontwerpen een sprookjesachtige sfeer tussen romantisch en bizar te scheppen. Na een bezoek aan de presentatie mochten we in het depot de schuifladen openen en de reserves bekijken. Werkelijk een uniek ensemble en voor een museum gericht op ceramiek een zeer bijzondere afdeling.