Dertig jaar geleden

26 juni 2024

Dertig jaar geleden

Drie decennia terug, op 24 juni 1994 vond in Gouda de uitreiking plaats van een serie van vier bijzondere pijpen. Aanleiding was dat Gouda tot cultuurstad van Nederland werd uitgeroepen. Beeldend kunstenaar Guido Geelen mocht zijn visie op de pijpenstad geven. Dat gebeurde onder meer met een serie van vier bijzondere tabakspijpen in zeer beperkte oplage. Voor de pijp volstrekt onverwachte vormgevingen van een stekker en de contra, ook een schroevendraaier en een gloeilamp. De pijpen zijn uitgevoerd in ceramiek met platina glazuur, de metaalglans straalt je tegemoet. Wonderlijk gegeven: dertig jaar later zijn de series nagenoeg onvindbaar. Overigens lijkt het er op dat alleen de conservator van het toenmalige Pijpenkabinet er de brand in heeft gestoken. Althans, zijn pijp is gerookt in onze collectie opgenomen. Geen doorgerookt exemplaar overigens, want het platinum glazuur is ondoordringbaar. Een unicum is het zeker!