Deelcollectie tabacologie

11 december 2013

Deelcollectie tabacologie

De on-line database van het Amsterdam Pipe Museum is voortdurend in ontwikkeling. De afgelopen weken is een nieuwe deelcollectie onder de naam tabacologie beschikbaar gekomen. In deze groep zijn ruim 650 objecten samengebracht die we met een mooi woord de parafernalia kunnen noemen. Het gaat om alle voorwerpen die de roker tijdens het (pijp)roken gebruikt, de pijp uitgezonderd. Zaken als tabaksdozen, pijpenwroeters, pijpenkassen en standaards voor pijpen zijn nu als een afzonderlijke groep te bekijken.

Tot nu toe waren deze objecten onderdeel van de variacollecties en sneeuwden onder tussen allerlei wonderlijke curiosa zoals de pijpaarden beeldjes en andere bijproducten van de pijpenmakerij. Kijk en ervaar de schoonheid van de voorwerpen die de roker van weleer omringden. Via deze link heeft dit betrekkelijk nieuwe verzamelgebied professioneel gestalte gekregen.